Gijs(bert) - Westfalia Sven Hedin 2.0 benzine 1979

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Plaats reactie
Gijsbert
Berichten: 17
Lid geworden op: zo nov 19, 2017 12:52 pm
Locatie: De Meern

Gijs(bert) - Westfalia Sven Hedin 2.0 benzine 1979

Bericht door Gijsbert »

Hallo allemaal,

Ik ben Gijs en sinds vorige week in het bezit van een Sven Hedin uit 1979. Ik koop wel vaker (soms wat impulsief) een auto of campertje dat ik leuk vind, en zo had ik al een week of wat de blauwe LT uit '76 op de korrel die Micheal gekocht heeft. Maar geen tijd om te kijken en toen was de advertentie weg... Als bij toeval kwam ik echter via Marktplaats bij deze Sven Hedin uit, geplaatst in de verkeerde rubriek, zonder veel tekst en met twee slechte foto's. In het uurtje dat de advertentie online stond voordat Marktplaats deze verwijderde had ik al een afspraak gemaakt, en het busje de volgende dag opgehaald. Voor heel erg weinig geld.

Wat heb ik gekocht? Een origineel Nederlandse LT Sven Hedin 2.0 benzine 75pk uit 1979, met maar 121.000 km op de teller (en NAP, dus het zou kunnen kloppen!). Het interieur is vrijwel helemaal origineel en in redelijke staat, moet vooral schoongemaakt worden. Kacheltje en boiler ontbreken helaas, maar een kachel is makkelijk weer in te bouwen en een boiler heb ik niet nodig.
Verder dus een prima lopende, goed onderhouden 2.0 motor. Lekt nauwelijks olie, start zowel koud als warm goed en zonder veel moeite reed ik al sneller dan 100 km/u, dus valt heel niet tegen. Verbruik zal wel fors zijn, maar dat is bijzaak. Koppeling is wel op z'n eind, grijpt hoog en wat bruusk aan maar er is nog goed mee te rijden.

Carrosserie is bijgewerkt op een aantal plekken. Ook al wel aan gelast hier en daar en eigenlijk best slordig. Maar geen gaten, geen nare roestplekken (alleen wat oppervlakkige plekjes) en ik denk met wat werk best nog wel netjes te maken. De beruchte dakrand is ook al eens aangepakt en lijkt schoon, maar ga ik nog wel even goed controleren en zo nodig lassen.

Ik vreesde wel voor de bodem. Maar vanmorgen hebben we de bus op de brug gehad en wat blijkt: keihard. Zo te zien is al in een vroeg stadium een laagje tectyl aangebracht, want dorpels, balken, krikpunten, as: alles is gewoon prima. Draagarmen en bladveren hebben wat lichte, oppervlakkige roest, maar nergens gaten. Kortom, keiharde bus en dta vond ook de monteur.

Wat nu? Vanwege de ophokplicht heb ik de camper in een loods gezet tot en met februari. In die tussentijd ga ik de koppeling vernieuwen, beurtje geven, distributieriem vervangen, remmen schoonmaken, etc. Gewoon technisch goed maken dus. En dan in het voorjaar verder schoonmaken, afwerken en een beetje 'eigen' maken. Ik denk eraan om een Eberspächer standkacheltje in te bouwen, toch wel lekker in voor- en najaar. En dan eens kijken of ik de roestplekjes aan kan pakken: kaalschuren, beschermen en dan aflakken. Kan ik het geheel meteen weer wat netter maken. O ja, die gekke zwarte neus maak ik ook weer gewoon wit, dus als iemand nog een zwarte grille heeft liggen hoor ik het graag!

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Westfalia Sven Hedin 1979, 2.0 benzine
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Re: Gijs(bert) - Westfalia Sven Hedin 2.0 benzine 1979

Bericht door Gijs & Kim »

Hallo Gijs, Gijs hier...

Ziet er goed uit! Heb je ook de Haynes Repair manual besteld? Super handig, maar dat zal je zelf ook wel zijn.
Hij ziet er netjes. Veel plezier ervan en tot wellicht onderweg. :mrgreen:

Gr. Gijs
Plaats reactie