Lekker bezig

Voor alle zin en onzin, dus camperplekken, je kanariepietje heeft een ei gelegd, muziek enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Lekker bezig

Bericht door Gijs & Kim »

Hier al mijn ge-kletspraat voor vandaag...

Afgelopen zondag het gezin geinstaleerd, camper volgepakt met eten om een dagje Jachthaven Drimmelen te doen.
De eerste paar kilometer ging prima, op het pondje van schoonhoven toch maar even het motorje laten draaien. :mrgreen:
Afbeelding
Aan de andere kant vrolijk verder getuft, dat wil zeggen een meter of 800 tot de eerste ongeplande stop.
Even later starten en hop weer verder. Tot Gorinchem ongeveer. Het vertrouwen om daar de A27 op te gaan om de rivieren over te steken had ik inmiddels verloren, dus als alternatief de brug op de N3 in Dordrecht.
De oprit van de brug is daar vrij stijl - gevolgd door een korte invoegstrook - dus gas op de plank en GAAAAAANNN....
Aan het einde van de invoegstrook met een snelheid van ongeveer 55/60 km/u, hapert het hart van de LT! en valt zelfs stil na alle handelingen die je in ongeveer 10/15 seconden kan doen, aangevuld met een heel assortiment aan schuttingtaal. :x
NA een ongelofelijke periode van 40 minuten (was misschien 30 seconden) starte de motor en konden we met wat gepruttel en 30 km/u de brug over en de eerst volgende afrit af... We made it! En nu eerst koffie...

De ritjes binnendoor gingen allemaal prima, maar zodra je vermogen vraagt of hoger in toeren komt, begint de ellende... Stotteren, haperen, vermogen verlies, wellicht zelfs geen vonk, maar uiteindelijk stationair draaien wel... raar verhaal.
Na een enerverende dag uiteindelijk thuis gekomen... Ik was gesloopt en moest hier maar eens stevig over nadenken.

Nu (zaterdag week later) een heel stuk verder! Alle zaken zoals nok-as, ontsteking stonden net niet lekker op elkaar afgesteld. Dat hebben we vandaag maar eens even gedaan. En als je dan toch zo lekker bezig bent, konden we ook gelijk de kleppen stellen. De inlaatkleppen stonden behoorlijk ruim.
Blijkt dat de nog niet zo lang geleden gemonteerde distributieriem een tandje verschoven was (daardoor staat alles niet goed op elkaar afgesteld. Een nieuwe geplaatst en oude bewaard voor als en onderweg.
Ontsteking staat nu ook op het juiste tijdstip en motor loopt veel rustiger en als een zonnetje.
De temperatuurmeter was ook stuk (die gaan bijna niet kapot). Gelukkig had Auto Indus in Woerden er nog een op voorraad, dus die ook gelijk vervangen. En het werkt!
Afbeelding

Op naar de N11! De weg naar de N11 loopt de motor prima, zelfs beter dan ooit. De oprit van de N11 op, en GAS EROP! Met 0-100 in 40 minuten moet je natuurlijk wel even geduld hebben... maar het gaat goed... tot 80/85 km/h en ja hoor zelfde probleem, maar wel stationair draaien, beetje door sputteren 75... beetje haperen 70... afrit in zicht 60 ... Afrit (gelukkig) 50, heuvel op 40/35 en... saved by a trafficlight! Hij is in ieder geval niet afgeslagen.
Er was wel een boze vrachtwagenchauffeur die het nodig vond om op de N11 voor de helft om mijn weghelft te rijden, terwijl er nog een volledige strook beschikbaar is om in te halen :evil: ... Maar dat terzijde.

Na het stoplicht, zonder problemen terug gereden over de oude N11.
Daar kwam ik er achter dat als in langer hoog in toeren blijf rijden, dat de motor gaat stotteren. Niet omdat hij geen vonk heeft of stroom krijgt, maar het eerder een brandstof probleem kan zijn...
Paar testjes onderweg en ja hoor dat lijkt wel heel erg de oorzaak. Er zit een brandstofpomp op, die werkt goed, die is getest. Maar er zit ook een nieuw brandstoffilter op. Ik heb gezien dat dat een hele kleine is...
Nu is mijn theorie dat er niet voldoende brandstof door de filter komt om de motor te voeden voor langere tijd...
Ik vermoed dat de carb leeg getrokken word en de brandstofpomp uiteindelijk onvoldoende kan aanleveren door een te klein filter!
Met deze theorie ga ik een volgende klus dag in, wellicht morgen... :lol:

Gr. Gijs
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Lekker bezig

Bericht door ErwinStapert »

Laten we hopen dat het het filter is. Maar je hebt in ieder geval wat te doen. :mrgreen:
Als het golft, dan golft het goed ;-)
WillemS
Berichten: 292
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 11:05 pm
Contacteer:

Re: Lekker bezig

Bericht door WillemS »

nooit saai met een LT.....
VW LT 28D verlengde uitvoering bj 1983
https://www.facebook.com/groups/1612558285737772/
willies
Berichten: 555
Lid geworden op: wo mei 30, 2012 10:14 pm
Locatie: Plekje naast Grou ( Friesland)

Re: Lekker bezig

Bericht door willies »

Of de vlotter in de carburateur kan het niet bijhouden

Wilco
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Re: Lekker bezig

Bericht door Gijs & Kim »

Goedemiddag allen,

Opgelost. Ik heb vanmiddag met een lege fles gecheckt of de brandstofpomp bij de carb nog voldoende druk gaf. (bij een eerder loskoppelen van de brandstofslang spoot namelijk de benzine tegen het dak :D ).
Dat was nu dus niet het geval. Er kwam veel te weinig uit, bijna geen straal te noemen, maar wel schoon.
Bij het checken van het brandstoffilter, zag ik dat de filter vies was, maar de brandstof bij de carb was schoon (helder).
Filter vervangen voor een 'echt' filter, en meteen de brandstof aanvoer leiding vanaf de tank door geblazen met lucht (compressor).
Afbeelding

De test opnieuw gedaan bij de carb (met de fles) en kijken of de druk goed is... Ja hoor!
TESTRIT!!!!
En ja hoor, 110 km/h op de tellert! en Toeren tot 4000! wellicht zelfs meer
Geen gehaper, en het kleppen stellen heeft de motor alleen maar beter doen lopen.
Nu die bloemen man even opzoeken om op zijn weghelft te blijven rijden.... Ik heb tenslotte een bullbar!
:mrgreen:

Wat een voldoening na een weekendje sleutelen!

Ik moet er wel een nieuwe tank in zetten, ga denk ik voor kunststof, dan heb je dit niet meer.
Tot onderweg!!

Gr. Gijs
WillemS
Berichten: 292
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 11:05 pm
Contacteer:

Re: Lekker bezig

Bericht door WillemS »

Wat voor filter heb jij geplaatst?
VW LT 28D verlengde uitvoering bj 1983
https://www.facebook.com/groups/1612558285737772/
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Re: Lekker bezig

Bericht door Gijs & Kim »

Het is een Purflux EP90C.
Wordt gebruikt in citroen xm las ik in de beschrijving op internet...

Wij hadden hem toevallig liggen, als ook een iets grotere dan de kleine die heb ik mee als reserve voor onderweg.
Ik kan nu even vooruit, maar de oorzaak ligt in de tank. Die moet vervangen/gespoeld worden. Zoals beschreven dacht ik aan kunststof omdat je dan geen last meer hebt als je hem een tijdje weg zet, wat natuurlijk zo is met een campertje... :D

Dit filter (purflux EP90C) kost - in de actie - rond de 16,- op internet.

Gr. Gijs
Gebruikersavatar
KemperHenk
Berichten: 249
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Lekker bezig

Bericht door KemperHenk »

Hallo

In het oltimer bromfiets & motorfiets wereldje worden benzine tankjes wel eens gecoat van binnen.

Hier een link van zo een soort middel, http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Henk
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Re: Lekker bezig

Bericht door Gijs & Kim »

Top, dat wist ik niet. Klusje voor de winter wellicht. Dank voor je tip!
ger
Berichten: 890
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:23 pm
Locatie: alverna

Re: Lekker bezig

Bericht door ger »

dan heb je nog wat te doen :D
zou eerst even goed de gebruiksaanwijzing lezen voor je er aan begint.
Gebruikersavatar
Gijs & Kim
Berichten: 93
Lid geworden op: do aug 11, 2016 11:25 pm
Locatie: Bodegraven

Re: Lekker bezig

Bericht door Gijs & Kim »

Hahaha ja dat zag ik al! Maar dan heb je ook wat...
(misschien klokken we dan wel tegen 180! hahaha :mrgreen:
ger
Berichten: 890
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:23 pm
Locatie: alverna

Re: Lekker bezig

Bericht door ger »

ja makkelijk met wind in de rug, zon in de nek en de brennerpas af :) :)
Gebruikersavatar
DannyBanden
Berichten: 6
Lid geworden op: do mei 25, 2017 5:34 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Lekker bezig

Bericht door DannyBanden »

Gijs & Kim schreef: Wat een voldoening na een weekendje sleutelen!
Dat is inderdaad een heel fijn gevoel!
Iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot.
Iedereen die sneller rijdt dan ik is een maniac!
Plaats reactie