Motor probleem LT28D 1983

Volkswagen LT 1 (1974-1995)

Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » ma aug 14, 2017 9:39 pm

Het volgende gebeurt met mijn LT28D 1983 met een 6cl (volgens mij) een DW motor.
Bij een koude start witte rook, deze rook blijft behoorlijk aan als ik rustig rij. Is de motor iets op temperatuur dan wordt de witte rook minder. Op de snelweg, na vanaf 0km stotterend naar de 85/90km p/u te zijn gegaan is de witte rook zo goed als verdwenen. Op snelheid gaat hij wel goed en weinig tot geen olie of koelvloeistof verlies.
In Duitsland bij een garage geweest en die heeft per injector de dieseltoevoer losgedraaid en bij de 5cl veranderde iets qua toeren....dus waarschijnlijk de injector of zuigerveren.
De injector vervangen maar alles blijft het zelfde.
Straks bij thuiskomst laat de compressie meten van alle cilinders. Ben nu nog even met de wel verdiende vakantie bezig met onze LT.

Mijn vraag aan jullie is;
Heeft iemand al zo iets meegemaakt en kan mij misschien vertellen waar ik verder naar kan gaan zoeken.

Motor heeft nu 256000km gelopen en de 5cl is vanaf de distributieriem gezien.
Kleppen heb ik een halfjaar geleden nog gesteld en richting Berlijn ging het perfect.

Erwin
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor Barny » ma aug 14, 2017 9:45 pm

eerst compressie meten, (raar dat ze dat niet gelijk hebben gedaan toen ze de verstuiver hadden vervangen),
dan pas weet je zeker of je je zorgen moet maken
de rest is alleen maar gissen

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Barny
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: zo jun 10, 2007 5:10 pm
Woonplaats: Nederland en omstreken

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » ma aug 14, 2017 9:50 pm

De garage in Duitsland heeft me kostenloos geholpen en mij wat
adviezen gegeven en op mijn verzoek niets gedaan.
Ik heb zelf (na opsturen) de verstuivers vervangen.
Bij thuiskomst zal ik meteen mijn contacten bellen en gaan meten.

Ik hou jullie op de hoogte
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » di aug 15, 2017 3:14 pm

Aanvulling;
Na bijvoorbeeld 150km te hebben gereden, blijft de witte
rook terug komen bij lage toerental totdat ik weer richting de 60km p/u ga.....dan ik de rook weer verdwenen.
Hopelijk aanstaande weekend de compressie meten.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor harm.eikelkamp » wo aug 16, 2017 8:18 am

is het echt witte rook of wit/grijs. wit grijs is onverbrande diesel en wit betekent vocht bij je verbranding(koppaking,scheurtje in de kop). maar zoals je zegt heb je geen koelvloeistof verlies dus tip ik op een versprongen tand van de pomp.

gr harm
peugeot j5 omgebouwd tot daf 800
Avatar gebruiker
harm.eikelkamp
Moderator
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Woonplaats: buurse

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » wo aug 16, 2017 11:29 am

Garage in Duitsland gaf ook al aan dat hij onverbrande diesel rook. Ben nu onderweg naar huis en ga morgen bij een vriend langs die een garagebedrijfje heeft. Zal dit ook met hem bespreken.
Bedankt zover en ik hou jullie op de hoogte.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » do aug 17, 2017 4:25 pm

Harm, wit/grijs is de rook.
Barny, morgen zal ik met een compressiemeter de compressie gaan meten en waarschijnlijk
ook met (hij heeft het uitgelegd) perslucht. Hierdoor kan je controleren waar het blok lucht
verliest als dat zo mocht zijn. Bij de inlaatklep/uitlaatklep of pijlstok zal dan lucht ontsnappen als
er een lekkageprobleem is :(
Ik heb alvast twee foto's van de nokkenas stand gemaakt en van mijn vriend een pen gekregen
voor de dieselpomp.
Afbeelding
Afbeelding
Let wel ik ben maar een hobbyist die alles zelf wil proberen met de know how van jullie toppers :wink:
Laatst bijgewerkt door ErwinStapert op do aug 17, 2017 5:41 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » do aug 17, 2017 4:53 pm

En de gloeiplugs
Afbeelding
De voorste drie

Achterste drie
Afbeelding
Deze foto volgt later......
Laatst bijgewerkt door ErwinStapert op do aug 17, 2017 8:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor harm.eikelkamp » do aug 17, 2017 5:48 pm

en nu kijken op het vliegwiel of hij op 0 staat of op inspuiting. wit/grijs staat je inspuiting te laat,,,,,of,,,,,klepspeling of zoals eerder al is aangegeven door barny lekkage intern zuigerveren/kleppen. je gaat goed erwin zet hem op.
peugeot j5 omgebouwd tot daf 800
Avatar gebruiker
harm.eikelkamp
Moderator
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Woonplaats: buurse

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » vr aug 18, 2017 2:13 pm

Compressie is gemeten met een compressiemeter en niet op de manier met lucht.
Vanaf de distrieriem gekeken;
cl 1 15bar (bij de Distrieriem)
cl 2 12,5bar
cl 3 15bar
cl 4 12,5bar
cl 5 8,5bar
cl 6 12bar (bij de Dieselpomp)

Uiteraard valt het me op dat cl5 4bar minder heeft en er wat mis mee is. Maar wat is de ondergrens voor
onze LT28D DWmotor. Dit vond ik op de ledensite, maar dat is wel een HEEL groot verschil met wat
ik heb gemeten.
Compressiedruk voor V.A.G 1381 en VW 1323 (overdruk) is Nieuw 34bar Slijtgrens 26bar en Max.
verschil cilinders onderling 5bar.

Op de 1500 km die ik afgelopen vakantie heb gereden heeft onze LT +/- 500cc Olie en bijna twee liter aan
koelvloeistof er door gegooid. Nu "verbruikte" hij altijd een klein beetje Olie en Koelvloeistof en dit ook
niet erger geworden nadat de LT is gaan roken.
Ik kon geen gat vinden waar ik kon kijken of het vliegwiel ook nog op de NUL stand stond. Ik doe ook alle
op straat naast mijn huis zonder brug :cry: .
Mocht er nog iemand opmerkingen hebben.....bellen mag ook op 06-Vijf Vier Zes Zes Drie Een Acht Negen.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor Barny » vr aug 18, 2017 3:27 pm

dat is dus duidelijk, je heb de oorzaak
het is nog een wonder dat deze machien uberhoud aan wilde slaan
je motor is op, alles wat je er nu aan geld nog ingooit is verloren
zoek maar een andere motor,
laat ik er nu net een pracht motor hebben voor je, eentje waar je geen spijt van krijgt en nog makkelijk is in te bouwen
2x zo sterk, 122PK 3 keer zo stil en helemaal compleet, een soort plug and play

https://link.marktplaats.nl/m1188390565
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Barny
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: zo jun 10, 2007 5:10 pm
Woonplaats: Nederland en omstreken

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » vr aug 18, 2017 4:38 pm

Mmmmmmmm plug and play.....moet toch eerst
ruimte gemaakt worden voor de turbo....

Ik geef niet zo snel op.

Ik heb een compressiemeter gekocht voor
een benzinemotor
en nog niet wetende dat
een diesel zoveel compressie moet hebben.
Misschien hierdoor een verkeerde meting gedaan :?

Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door ErwinStapert op za aug 19, 2017 5:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor Barny » vr aug 18, 2017 5:13 pm

je hoeft geen ruimte te maken voor de turbo, jij heb ook een schuine motor daar is turbo ruimte genoeg :)
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Barny
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: zo jun 10, 2007 5:10 pm
Woonplaats: Nederland en omstreken

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor lleoo » vr aug 18, 2017 5:23 pm

bij de schuine motor past hij er inderdaad zo in erwin, jij zal genieten van de turbo als je hem in bouwen zou en hij is compleet dus klusje van een dag, neem er drie dan kan je kalm aan doen
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Avatar gebruiker
lleoo
Site Admin
 
Berichten: 3214
Geregistreerd: vr jul 20, 2007 7:32 pm
Woonplaats: veendam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Berichtdoor ErwinStapert » vr aug 18, 2017 5:35 pm

Geen verdere aanpassingen :roll: :roll:

Interessant.......
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Avatar gebruiker
ErwinStapert
 
Berichten: 617
Geregistreerd: di aug 23, 2011 5:27 pm
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar Sleutelen aan de LT 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron