Motor probleem LT28D 1983

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Rik »

Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door ErwinStapert »

We zijn weer een stapje verder. Distriebutieriem er af. Van de week gaan we weer verder
Afbeelding
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door ErwinStapert »

Heeft iemand nog een tip voor de controle op de spanning van de nieuwe distriebutieriem?
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Barny »

wil je 100% zekerheid dan moet je dat ding van Rik hebben
de rest is gissen, maar dat is niet erg als je ziet wat je nu investeert

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door ErwinStapert »

Wie kan mij vertellen welke waarde ik moet nemen\aflezen als ik straks de
distriebutieriemmeter ga gebruiken?

@Rik, de link naar volvotips.com werkt niet helemaal, krijg de manual niet geopend
Afbeelding
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Rik »

Deze dan: op 2/3 van de pagina begint de werkwijze van de D24 motoren. Bij stap 19 staat een plaatje van de meter. De juiste spanning is 12,5 eenheden.

http://www.autozone.com/repairguides/Vo ... 5280063fc8
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Rik »

Afbeelding
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Rik »

Hiermee moet het toch wel lukken...succes!
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door ErwinStapert »

Had al wat van je nieuwe link uitgeprint :mrgreen:

Morgen komen de diversen onderdelen binnen en kan ik langzaam aan met opbouwen
beginnen, hopelijk is de nieuwe complete kop voor het weekend binnen.

Foto's volgen uiteraard :mrgreen:
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Etsie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jan 04, 2017 11:58 pm

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Etsie »

Waarom is de motor versleten als de compressie niet goed is?
Kan er niet één en ander aangepast worden waardoor die wel goed is?
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Wim »

Een te lage compressie kan slechts het gevolg zijn van twee oorzaken .
Lekke kleppen of versleten zuigerveren/cilinderboring .
Lekke kleppen , de oorzaak kan zijn , slecht afgestelde kleppen , verbrande kleppen .
Slijtage aan zuigerveren/cilinderboring is altijd een teken van een versleten motor .

Reparatie is altijd mogelijk , en wordt dan revisie genoemd .
Bij kleppen defecten wordt dat een koprevisie genoemd .
Is echter de kop gescheurd , dan zal deze moeten worden vervangen .

is de slijtage van de motor te ver gevorderd , dan helpt het vervangen van zuigerveren onvoldoende .
De cilinders moeten dan naar de eerst volgende overmaat worden geboord en gehoond .
Tevens is het dan verstandig om eens kritisch naar de oliedruk te kijken .
Is die aan de lage kant , dan moeten ook de krukas en lagers worden nagezien en eventueel worden vervangen .
Is er sprake van slijtage aan de krukas , dan kan het nodig zijn deze naar de eerst volgende ondermaat te slijpen .
Hierbij worden dan ook ondermaat lagers gemonteerd .

Aan al dit werk hangt , vaak , een flinke prijs kaart .
Is er een vervangende gebruikte motor te vinden , dan is dat financieel veel aantrekkelijker .
Goedkoper dus .
Groeten Wim

De LT is verbouwd tot een Renault Master II

http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door lleoo »

in dit geval was de cilinderkop gescheurd waardoor de compressie sterk verminderd was volgens mij, de rest van de motor kan nog in prima staat zijn
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Etsie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jan 04, 2017 11:58 pm

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door Etsie »

Dank voor de heldere uitleg.
Ik schrok een beetje...de motor kan toch niet kapot ;) ..terwijl ik snap dat dat zeker wel kan. Het zit natuurlijk ontzettend precies in elkaar dus dit soort operaties zijn dan voor de kundige metaal-hobbyist.
Ik belde al direct een garage op om een compressietest aan te vragen. Hij vroeg of er wat mankeerde. Waarop ik reageerde; nee eigenlijk niet maar ik wil graag de status weten van de motor. Hahaha soms vind ik het allemaal wat spannend zo'n groot bakbeest waarbij van alles mis kan gaan.

Nogmaals dank voor de uitleg, dit visualiseert het één en ander.
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door ErwinStapert »

Afbeelding
Afbeelding
Kost wat maar dan heb je ook wat......

Montage foto's volgen
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Motor probleem LT28D 1983

Bericht door harm.eikelkamp »

kijk dat ziet er weer puik uit :D 8) :D

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Plaats reactie