Motor probleem LT28D 1983
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
We zijn weer een stapje verder. Distriebutieriem er af. Van de week gaan we weer verder
Als het golft, dan golft het goed
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Heeft iemand nog een tip voor de controle op de spanning van de nieuwe distriebutieriem?
Als het golft, dan golft het goed
-
- Moderator
- Berichten: 1846
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Motor probleem LT28D 1983
wil je 100% zekerheid dan moet je dat ding van Rik hebben
de rest is gissen, maar dat is niet erg als je ziet wat je nu investeert
Barny
de rest is gissen, maar dat is niet erg als je ziet wat je nu investeert
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Wie kan mij vertellen welke waarde ik moet nemen\aflezen als ik straks de
distriebutieriemmeter ga gebruiken?
@Rik, de link naar volvotips.com werkt niet helemaal, krijg de manual niet geopend
distriebutieriemmeter ga gebruiken?
@Rik, de link naar volvotips.com werkt niet helemaal, krijg de manual niet geopend
Als het golft, dan golft het goed
Re: Motor probleem LT28D 1983
Deze dan: op 2/3 van de pagina begint de werkwijze van de D24 motoren. Bij stap 19 staat een plaatje van de meter. De juiste spanning is 12,5 eenheden.
http://www.autozone.com/repairguides/Vo ... 5280063fc8
http://www.autozone.com/repairguides/Vo ... 5280063fc8
Re: Motor probleem LT28D 1983
Hiermee moet het toch wel lukken...succes!
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Had al wat van je nieuwe link uitgeprint
Morgen komen de diversen onderdelen binnen en kan ik langzaam aan met opbouwen
beginnen, hopelijk is de nieuwe complete kop voor het weekend binnen.
Foto's volgen uiteraard
Morgen komen de diversen onderdelen binnen en kan ik langzaam aan met opbouwen
beginnen, hopelijk is de nieuwe complete kop voor het weekend binnen.
Foto's volgen uiteraard
Als het golft, dan golft het goed
Re: Motor probleem LT28D 1983
Waarom is de motor versleten als de compressie niet goed is?
Kan er niet één en ander aangepast worden waardoor die wel goed is?
Kan er niet één en ander aangepast worden waardoor die wel goed is?
Re: Motor probleem LT28D 1983
Een te lage compressie kan slechts het gevolg zijn van twee oorzaken .
Lekke kleppen of versleten zuigerveren/cilinderboring .
Lekke kleppen , de oorzaak kan zijn , slecht afgestelde kleppen , verbrande kleppen .
Slijtage aan zuigerveren/cilinderboring is altijd een teken van een versleten motor .
Reparatie is altijd mogelijk , en wordt dan revisie genoemd .
Bij kleppen defecten wordt dat een koprevisie genoemd .
Is echter de kop gescheurd , dan zal deze moeten worden vervangen .
is de slijtage van de motor te ver gevorderd , dan helpt het vervangen van zuigerveren onvoldoende .
De cilinders moeten dan naar de eerst volgende overmaat worden geboord en gehoond .
Tevens is het dan verstandig om eens kritisch naar de oliedruk te kijken .
Is die aan de lage kant , dan moeten ook de krukas en lagers worden nagezien en eventueel worden vervangen .
Is er sprake van slijtage aan de krukas , dan kan het nodig zijn deze naar de eerst volgende ondermaat te slijpen .
Hierbij worden dan ook ondermaat lagers gemonteerd .
Aan al dit werk hangt , vaak , een flinke prijs kaart .
Is er een vervangende gebruikte motor te vinden , dan is dat financieel veel aantrekkelijker .
Goedkoper dus .
Lekke kleppen of versleten zuigerveren/cilinderboring .
Lekke kleppen , de oorzaak kan zijn , slecht afgestelde kleppen , verbrande kleppen .
Slijtage aan zuigerveren/cilinderboring is altijd een teken van een versleten motor .
Reparatie is altijd mogelijk , en wordt dan revisie genoemd .
Bij kleppen defecten wordt dat een koprevisie genoemd .
Is echter de kop gescheurd , dan zal deze moeten worden vervangen .
is de slijtage van de motor te ver gevorderd , dan helpt het vervangen van zuigerveren onvoldoende .
De cilinders moeten dan naar de eerst volgende overmaat worden geboord en gehoond .
Tevens is het dan verstandig om eens kritisch naar de oliedruk te kijken .
Is die aan de lage kant , dan moeten ook de krukas en lagers worden nagezien en eventueel worden vervangen .
Is er sprake van slijtage aan de krukas , dan kan het nodig zijn deze naar de eerst volgende ondermaat te slijpen .
Hierbij worden dan ook ondermaat lagers gemonteerd .
Aan al dit werk hangt , vaak , een flinke prijs kaart .
Is er een vervangende gebruikte motor te vinden , dan is dat financieel veel aantrekkelijker .
Goedkoper dus .
Groeten Wim
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
De LT is verbouwd tot een Renault Master II
http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Motor probleem LT28D 1983
in dit geval was de cilinderkop gescheurd waardoor de compressie sterk verminderd was volgens mij, de rest van de motor kan nog in prima staat zijn
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Re: Motor probleem LT28D 1983
Dank voor de heldere uitleg.
Ik schrok een beetje...de motor kan toch niet kapot ..terwijl ik snap dat dat zeker wel kan. Het zit natuurlijk ontzettend precies in elkaar dus dit soort operaties zijn dan voor de kundige metaal-hobbyist.
Ik belde al direct een garage op om een compressietest aan te vragen. Hij vroeg of er wat mankeerde. Waarop ik reageerde; nee eigenlijk niet maar ik wil graag de status weten van de motor. Hahaha soms vind ik het allemaal wat spannend zo'n groot bakbeest waarbij van alles mis kan gaan.
Nogmaals dank voor de uitleg, dit visualiseert het één en ander.
Ik schrok een beetje...de motor kan toch niet kapot ..terwijl ik snap dat dat zeker wel kan. Het zit natuurlijk ontzettend precies in elkaar dus dit soort operaties zijn dan voor de kundige metaal-hobbyist.
Ik belde al direct een garage op om een compressietest aan te vragen. Hij vroeg of er wat mankeerde. Waarop ik reageerde; nee eigenlijk niet maar ik wil graag de status weten van de motor. Hahaha soms vind ik het allemaal wat spannend zo'n groot bakbeest waarbij van alles mis kan gaan.
Nogmaals dank voor de uitleg, dit visualiseert het één en ander.
- ErwinStapert
- Berichten: 786
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor probleem LT28D 1983
Kost wat maar dan heb je ook wat......
Montage foto's volgen
Als het golft, dan golft het goed
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Motor probleem LT28D 1983
kijk dat ziet er weer puik uit
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east