Volkswagen LT45 Afstellen

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
PeterRS
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 05, 2017 5:45 pm

Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door PeterRS »

Goedemiddag allen,

Mijn vader was lid van de Volkswagen LT club, hij heeft van een LT45 2.4 TDI uit 1990 een camper gebouwd. Hier ging hij met mijn moeder mee op vakantie. Helaas is mijn vader een aantal jaren geleden overleden. De LT heeft sindsdien in de stalling gestaan.

Recentelijk is mijn moeder geslaagd voor haar C-rijbewijs en heeft de wens om opnieuw met de camper te rijden. Ze is een aantal keer met de camper op pad geweest, met weer veel plezier.

Ik heb de LT daarom uit de stalling gehaald, de accu's vervangen en de motor een onderhoudsbeurt gegeven en APK gekeurd. Echter lopen wij nu tegen een aantal zaken aan, waar ik graag wat advies van de kenners in wil.

De motor loopt op zich prima, hij rookt alleen zwart bij het starten en warm lopen. Niet prettig voor de andere campinggasten. Ook komt het motorblok op mij nogal vermoeid over ondanks de lage km stand, 120.000 (ex defensie voertuig). Ik ben zelf motorfiets monteur en wilde dit graag verhelpen.

Hierop heb ik het volgende ondernomen:
-6 gloeispiralen vervangen
-Alle verstuivers laten testen bij Spaarnestad, deze heeft er 2 gereviseerd, deze bleven volledig open staan.
-Hogedrukdieselleidingen vervangen door nieuwe.
-Nieuwe brandplaatjes gemonteerd

Afijn, het vermoedelijke probleem was dus boven water, aangezien 2 verstuivers niet functioneerde.

Nu heb ik alles gemonteerd, zonder al teveel problemen. Bij het starten loopt de motor alleen nog altijd op 4-5 cilinders, dit deed hij ook al toen ik hem uit de stalling haalde (dus voor de verstuiverrevisie). Na een aantal minuten draait de motor wel op alle cilinders.

De dieselleidingen zaten redelijk onder spanning, ik kon deze niet in de rubbers monteren. Vervolgens besloten om eerst alle leidingen te verbinden, hierna ze opnieuw in rubber te borgen. Ook viel het mij op dat tijdens het starten er diesel loopt op het nippel waar je de retourleiding aansluit (op de plek waar de pomp zijn brandstof krijgt).

Lang verhaal kort:

-Voertuig komt uit stalling, rookt zwart bij warmdraaien en draait op 4-5 cilinders.
-Regulier onderhoud uitgevoerd
-Aantal keer op vakantie geweest (zwarte rook bij warmdraaien blijft)
-Gloeispiralen vervangen, verstuivers getest en gereviseerd (2 defect), gemonteerd op 70 Nm
-Hogedrukleidingen vervangen (25Nm) (wat onder spanning gemonteerd is)
-Blok draait bij starten nog steeds op 4-5 cilinders, klopt heel af en toe op 1-2 cilinders, loopt pas mooi als ik de 'choke' uittrek, rookt dan lichtjes wit.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd. Wellicht kan een oplettende kijker zien of ik de hogedrukleidingen correct heb aangesloten? Ik vermoedde dit maar op 1 manier zou passen. Het kloppen doet mij vermoeden dat hier wellicht de oorzaak zit.

Verdere suggesties om het motorblok minder te laten roken?
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door Barny »

jammer dat je niet de compressie heb gemeten toen de verstuivers er uit waren
ik zou beginnen na zo een lange stilstand, met de distributie riem vervangen, kleppen stellen (als je dat al niet gedaan heb) dan ook nog even naar de pomptiming kijken, dan heb je alle belangrijke dingen gehad
zit de luchtfilter niet verstopt door een nest muizen?

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door harm.eikelkamp »

bij alles wat je gedaan hebt blijft slechts 1 optie over en dat is de klepspeling. ga deze controleren en zo nodig bijstellen.
zeer zeker ook de riemen gaan vervangen dat is geen luxe de riemen kosten bijna niets maar als ze knappen wordt het duur. voor jou als motorfiets monteur moet dat geen probleem zijn :D :D :D

gr harm 8)

ps ik weet niet waar je woont maar je bent welkom


http://www.vwltclub.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=6251 even een diagram voor klepspeling
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
PeterRS
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 05, 2017 5:45 pm

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door PeterRS »

Barny schreef:jammer dat je niet de compressie heb gemeten toen de verstuivers er uit waren
ik zou beginnen na zo een lange stilstand, met de distributie riem vervangen, kleppen stellen (als je dat al niet gedaan heb) dan ook nog even naar de pomptiming kijken, dan heb je alle belangrijke dingen gehad
zit de luchtfilter niet verstopt door een nest muizen?

Barny
Compressie heb ik niet gemeten omdat de camper voor het stallen prima liep. Ik zal de distributieriem inderdaad vervangen, dan kan ik ook direct de pomptiming controleren. Ik vermoed dat deze niet helemaal correct staat omdat de motor op de 'choke' beter gaat lopen. Is er een uitleg over hoe de pomptiming gecontroleerd wordt?

Kleppen stellen heb ik niet gedaan, zal deze eens controleren en waar nodig stellen. Is er een klepstelgereedschap voor het LT blok?

@Harm,

Ik woon in Amsterdam, de camper staat in de stalling in Aalsmeer.
PeterRS
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 05, 2017 5:45 pm

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door PeterRS »

Situatie voor
Afbeelding

Situatie na
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is de aansluiting van de hogedruk leidingen correct? Ook andere opmerkingen hoor ik graag, ik werk nooit met dieselmotoren.
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door lleoo »

wat vet op de leidingkjes onder de wartels zal helpen de klemmen erop te houden, vast zetten niet te vast klemmen erop en aan draaien zou moeten werken, door het vet kan dat makkelijker
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
PeterRS
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 05, 2017 5:45 pm

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door PeterRS »

Vandaag een stukje met de camper gereden, de motor loopt toch niet naar behoren.

Hij tikt flink met het toerental mee, vooral bij half gas en volgas. Het tikken klinkt in mijn oren duidelijk als kloppen of detoneren.

Kan iemand op de foto's zijn of ik de leidingen op de pomp wel in de juiste volgorde heb aangesloten?
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door lleoo »

die leidingen passen maar op 1 manier
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
PeterRS
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 05, 2017 5:45 pm

Re: Volkswagen LT45 Afstellen

Bericht door PeterRS »

Na een hele tijd wou ik toch de voortgang melden, wellicht hebben anderen hier wat aan:

De motor tikte onder belasting, hierop heb ik de gereviseerde verstuivers weer gedemonteerd. Deze heb ik terug gebracht naar Waardepolder motorenrevisie. Deze gaf aan dat één van de verstuivers vast zat, de naald kon niet liften. Waardepolder zei dat dit kon komen door vervuilde diesel, wat vaker voorkomt na stilstand. Advies was om het dieselfilter te vervangen en de brandstoftank schoon te maken.

Ik heb dit gedaan, maar was toch wel erg voorzichtig met mijn (opnieuw) gereviseerde verstuivers. Ik wilde deze niet weer vervuilen (á 125 euro voor de revisie). Toen besloten om de aanvoerleiding naar de dieselpomp in een fles met schone diesel te plaatsen. Hierna de motor gestart (zonder aangesloten hogedrukleidingen). Aan het einde van de hogedrukleidingen flesjes geplaatst en de diesel opgevangen om te zien of de diesel die uit de leidingen komt schoon is. Dit bleek het geval, de diesel was brandschoon.

Toen de leidingen op de verstuivers aangesloten. Motor opnieuw gestart (met de schone diesel uit de fles). Motor loopt hiermee redelijk. Toch wel weer wat rook zonder choke/pompvervroeger.

Hierna het filter en alle andere slangen aangesloten. De motor loopt redelijk, niet meer op 4-5 cilinders zoals voor de revisie. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel eens een diesel mooier horen draaien.

Het enige echte probleem is nu lucht in de aanvoerleiding. Met de diesel uit de fles zat hier geen lucht in. In het brandstoftraject wordt dus ergens lucht aangezogen. Ik zie constant kleine belletjes voorbij komen. Kan mij voorstellen dat dit een goede motorloop in de weg staat. Iemand ervaring met plekken waar dit kan worden aangezogen?

Lang verhaal kort:
Schone diesel gebruikt om door te spoelen, nu alles weer aangesloten, motor loopt redelijk, maar er zit lucht in de doorzichtige aanvoerleiding.
Plaats reactie