kachelradiateur defect?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

kachelradiateur defect?

Bericht door Koetje »

Onderweg met onze VW LT 28 hadden we de blower op koud aan. Plotseling een stank en witte rook uit de ventilatierooster s. Dus blower uitgezet. Is de radiateur defect?....En is dat eenvoudig te vervangen?

Met vriendelijke groeten
Arnold
Gebruikersavatar
C & B
Berichten: 113
Lid geworden op: di apr 24, 2012 7:57 pm
Locatie: Doorn

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door C & B »

Rook of brandlucht kan er op duiden dat je weerstanden zijn doorgebrand. Dan merk je doordat niet alle standen van de blower meer werken.

Of dat de koolborstels van de elektromotor van de blower op zijn, dan loopt je blower helemaal niet meer.

Maar draden en contacten controleren op erosie is altijd nuttig (zal niet de brandlucht veroorzaken)

Logischerwijs zullen de weerstanden in de buurt van de blower zelf zitten, heb er nog nooit naar gekeken dus heb geen idee of het lastig is. Lijkt me redelijk bereikbaar, althans bij de eerste versie van het dashboard (die ronde)
VW Westfalia Sven Hedin 1979 2.0 benzine
Caroline en Bernhard
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door Koetje »

bedankt voor je reactie....
de blower werkt wel in die zin dat hij nog wel gewoon blaast zeg maar....wat zou dan de conclusie zijn?
Gebruikersavatar
gft tje
Berichten: 353
Lid geworden op: di okt 13, 2009 7:22 pm
Locatie: BELTRUM

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door gft tje »

Blaast hij wel op alle standen die je hebt .
BUSJE KOMT ZO
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door Koetje »

op de terugweg de blower nog eens aangezet maar hij doet nu helemaal niets meer. Wel roken we vervolgens weer wat stank maar geen rook of iets dergelijks. De blower heeft overigens 3 standen. Wat me verder nog wel opviel was een borrelend geluid toen de motor uit stond. De temperatuur meter gaf echter niets bijzonders aan maar dat geborrel hoorde ik wel. Weet niet of dit iets met elkaar te maken heeft?
Gebruikersavatar
gft tje
Berichten: 353
Lid geworden op: di okt 13, 2009 7:22 pm
Locatie: BELTRUM

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door gft tje »

Knutsel heeft nog complete verwarmingskachel ,redelijk snel in te bouwen.
Gr jan
BUSJE KOMT ZO
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door Koetje »

bedankt voor je tip Jan....maar is het op basis van wat ik geschreven heb zeker dat ie vervangen moet worden?
Gebruikersavatar
gft tje
Berichten: 353
Lid geworden op: di okt 13, 2009 7:22 pm
Locatie: BELTRUM

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door gft tje »

Nee hoor je kunt ook de ventilator uit elkaar halen
Motorkap er af heb je meer ruimte dan alle clipjes erafhalen
Nog een kabeltje eraf halen en eigenlijk kun je de voorkant eraf halen. Kijk wel of alles los is dan kijk je in de ventilator en zie je een weerstand meestal is die verroest en kijk of de ventilator ronddraaid of probeer daar met een losse accu stroom op te zetten.Succes.
Gr jan
BUSJE KOMT ZO
lt diesel
Berichten: 204
Lid geworden op: vr feb 06, 2009 7:00 pm
Locatie: wyhe

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door lt diesel »

heb u een PB gestuurd
Gebruikersavatar
C & B
Berichten: 113
Lid geworden op: di apr 24, 2012 7:57 pm
Locatie: Doorn

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door C & B »

De temperatuur meter gaf echter niets bijzonders aan maar dat geborrel hoorde ik wel.
Een beetje geborrel kan gewoon de koelvloeistof zijn. Dat is niet zo'n punt.

Let wel op. Ik weet niet wat voor moter je hebt. Maar de 2.0 benzine kan je het best even laten nadraaien voordat je hem uitzet. Als je dat niet doet heb je de kans dat de vloeistof gaat koken bij warm weer en zwaar gebruik zonder nadraaien.

Ook al was je temperatuur op de meter in orde bij het uitzetten van de moter, deze kan goed oplopen als je hem direct uitzet.

Ook dit geeft nogal wat witte rook..
VW Westfalia Sven Hedin 1979 2.0 benzine
Caroline en Bernhard
Gebruikersavatar
Koetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 12, 2016 2:31 pm

Re: kachelradiateur defect?

Bericht door Koetje »

De blower was inderdaad doorgebrand. Met hulp van lt diesel van dit forum is het vervangen en blaast ie weer als nooit tevoren. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie