Volkswagen LT club forum index

Home site   Home forum   Archief forum  Hyves   Zoeken  Wikipedia  Gebruikerslijst   Gebruikersgroepen Help
   Waar ? Profiel Log in om je privéberichten te bekijken  Inloggen   Registreer 

Valse lucht??

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Volkswagen LT club forum index -> Sleutelen aan de LT 1
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Potheads
BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 12:05 pm Reageer met quote Naar boven

Onlangs heb ik luchtfilter, bougies en benzinefilter vervangen van mijn LT28 uit '79.

Hij liep beter dan ooit tevoren, maar die pret was na een paar-honderd km voorbij, dit zijn de verschijnselen:

-hij start vrij lastig
-loopt amper stationair, alleen soms met koude motor (haperend en onregelmatig)
-Als ik hem start met een beetje gas (zeg maar 5-10%) loopt ie wel, maar zodra ik dan in 1 keer flink gas geef, valt hij uit.
-Hij houdt enorm in op hoge toeren: 80 is de max, terwijl ik eerst 110 haalde.
-Volgens mij wordt de motor gloedje heet: hij heeft verdacht veel koelvloeistof verbruikt sinds hij kuren heeft.

Kan dit duiden op valse lucht? waardoor het mengsel te arm wordt en dus ook de oververhitting veroorzaakt?

Zo ja, hoe ga ik na waar hij valse lucht aanzuigt (ik ben er toch wel heilig van overtuigd dat ik alles goed heb aangedraaid toen ik de filters verving)?

Alvast bedankt!
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
chamois
BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 4:19 pm Reageer met quote Naar boven

Toch nog maar eens alles nalopen wat je los hebt gehad. Het kan toeval zijn dat je nu ineens kuren krijgt, maar best kans dat je toch wat over het hoofd hebt gezien. Gewoon de kap er af, en een spiegeltje en lampje erbij.
1982 VW LT28D 2.4 CP Multi Purpose Vehicle: vakantie - toertocht - kinderfeestje - verhuizing - tuincentrum - bouwmarkt - meubelboulevard - kledinginzamelingsactie - fietstransporter - woon/werkverkeer
rittenburg
BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 7:41 pm Reageer met quote Naar boven

Geen valse lucht.

kijk eens of de vacuumslang tussen carb en ontsteking los ligt of lek is.
De combi met kvlst zie ik dan nog even niet.

Anders zou het ook een koppaking kunnen zijn; heb je witte wolken uit de uitlaat?
BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 7:57 pm Reageer met quote Naar boven

lijkt me inderdaad geen valse lucht. Hiervan gaan ze meestal sneller stationair lopen. Had je ook het inlaatspruitstukpakking vervangen? Lopen daar ook geen koelwater kanalen door? Is dat wel goed gegaan? Dat zou eventueel een oorzaak wezen van slecht lopen, en heet worden. Dat hij koelvloeistof verliest vind ik appart.... Shocked
geiz
BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 9:33 pm Reageer met quote Naar boven

Met een beetje valse lucht zou hij idd stationair harder gaan lopen, maar bij half-vol gas moet je er niets van merken.
Een motor hoort geen druppel koelvloeistof te verbruiken, kan betekenen dat hij warm loopt of er iets defect is. Bijvoorbeeld de koppakking, de radiateur, een koppeling die lekt etc.
Komt er veel druk op het koelcircuit? Kan je de koelslangen nog redelijk inknijpen bij een draaiende motor?
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 12:17 pm Reageer met quote Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de koffer van mn motor afgetrokken om alles na te lopen, en toen zag ik tot mijn grote verbijstering dat mijn hele carb onder de benzine zat. alles even goed aangedraaid, schoongemaakt, motor gestart, stukkie gereden....carb is weer vies gepaard met een enorme onverbrande-benzinelucht.

het komt niet langs de slangetjes, ik heb meer het idee dat de benzine door een pakking naar buiten lekt o.i.d.

kan dit ermee te maken hebben?
Jan-Willem Woermeijer
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 4:14 pm Reageer met quote Naar boven

Een carburateur werkt alleen met een vacuum princiepe! (venturi)
Dan zou ik niet direct verwachten dat er via de inlaatpakkingen benzine(damp) weglekt.
Dit omdat er in een inlaatspruitstuk bij een atmosferische motor altijd een vacuum is.
Zou het geen defecte inlaatklep kunnen zijn, dan komt de benzinedamp namelijk ook terug.

De Pierburg carburateurs (2B7 dacht ik) die op een volvo zitten werken ook samen met koelwater.
O.a. de choke en tegen het condenseren van de benzinedamp aan de binnenzijde van het inlaatspruitstuk.
Deze carburateurs liepen nog wel eens los, even de 4 imbus boutjes aandraaien en dan liep hij weer als de sodemieter.

En heb je de slangetjes aanvoer en retour los gehad?
Zitten deze ook weer op de juiste plek?

Succes

Groeten,
Jan-Willem
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 4:38 pm Reageer met quote Naar boven

Dag,

Kan het zijn dat de vlotterkamer overloopt? (lekke vlotter?)

Met vriendelijke groet, Jan van Klink.
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
geiz
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 9:11 pm Reageer met quote Naar boven

De LT heeft een opvoerpomp, dus kan me daar wel iets bij voorstellen
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 11:43 pm Reageer met quote Naar boven

Ik zou dan in dit geval beginnen met de voetpakking van de carburateur te vervangen, en goed kijken of de voet van de carburateur niet krom is, zo wel, deze dan te vlakken. Inderdaad een klassiek volvo/pierburg probleem. Alles netjes schoonmaken, nieuwe pakking er tussen, dan kan je dat uitsluiten, en is zeer waarschijnlijk het probleem ook opgelost. Razz
Potheads
BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 6:07 pm Reageer met quote Naar boven

Probleem (tijdelijk) opgelost!

Alles nagelopen, dus ik besloot ook de bougies te lezen.

de bougie van cilinder 1 was pikzwart, er zat veel olie langs het schroefdraad en de elektroden zaten tegen elkaar. deze even opnieuw afgesteld en hij loopt weer aardig. Zou dit te maken kunnen hebben met speling op de krukas, waardoor de zuiger soms iets verder doortikt en de bougie platdrukt?

bougie 2 en 4 zagen er goed uit, maar nummer 3 heeft een faalgroene aanslag, waar kan dit op duiden?

Verder kwam ik erachter dat mijn koelvloeistof wel heel erg heet wordt (volgens mij) als ik na een ritje het dopje van het tankje haal, komt er een beetje rook uit. wat hieraan te doen? Ik kan de leidingen overigens makkelijk indrukken.

Groetjes
volvofiel
BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 9:32 pm Reageer met quote Naar boven

Pffff.....

De bougies had je toch al vervangen?
Question
rittenburg
BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 11:16 pm Reageer met quote Naar boven

Potheads schreef:
Probleem (tijdelijk) opgelost!

Alles nagelopen, dus ik besloot ook de bougies te lezen.

de bougie van cilinder 1 was pikzwart, er zat veel olie langs het schroefdraad en de elektroden zaten tegen elkaar. deze even opnieuw afgesteld en hij loopt weer aardig. Zou dit te maken kunnen hebben met speling op de krukas, waardoor de zuiger soms iets verder doortikt en de bougie platdrukt?

nee, absoluut onmogelijk. waarschijnlijk heb je bij het monteren de electrode ergens tegen gestoten en daardoor tegen elkaar gedrukt.

bougie 2 en 4 zagen er goed uit, maar nummer 3 heeft een faalgroene aanslag, waar kan dit op duiden?

Verder kwam ik erachter dat mijn koelvloeistof wel heel erg heet wordt (volgens mij) als ik na een ritje het dopje van het tankje haal, komt er een beetje rook uit. wat hieraan te doen? Ik kan de leidingen overigens makkelijk indrukken.

Je koelvloeistof kan wel boven de 100 graden komen. Door de verhoogde druk in het systeem gaat hij dan niet koken. Als je echter de dop losdraait verdwijnt de druk en zal de vloeistof direct aan de kook geraken. Voorzichtig dus; niet meer doen!
Groetjes

Kijk eens wat er rond de carb. gebeurt als je het contact aanzet maar de motor niet laten draaien.... zie je ergens brandstof uitstromen?

Trap nu eens een paar keer het gaspedaal diep in en kijk of je nu brandstof ziet. Kijk ook achter de carb. bij de acceleratiepomp.
Kijk of je ergens brandstof ziet vrijkomen.

VWB de koelvloeistof zou ik toch eens kijken of je de compressie niet kunt op(laten)meten.

[/b]
BerichtGeplaatst: zo aug 01, 2010 11:54 pm Reageer met quote Naar boven

volvofiel schreef:
Pffff.....

De bougies had je toch al vervangen?
Question

Klopt, daarom baart het mij ook zorgen dat de bougie van cilinder 1 er nu al zo aan toe is...
Potheads
BerichtGeplaatst: di aug 03, 2010 2:57 pm Reageer met quote Naar boven

Damn, net geconstateerd dat mijn koelvloeistoftank behoorlijk lek is... ik ga over een paar dagen op vakantie (=lange ritten-->boem motor)

Wie o wie weet waar ik zo'n koelvloestoftank kan vinden, of kan mij aan een helpen? het gaat om LT28 '79, 2.0 benzine

Alvast bedankt!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Volkswagen LT club forum index -> Sleutelen aan de LT 1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: